VRŠAC – SRPSKI GRAD SA ČAK 17 MOSTOVA

SRPSKI GRAD SA ČAK 17 MOSTOVA: Nema nijednu reku, a može se pohvaliti mostovima starim i do dva veka!

Retko gde može da se vidi grad koji nema reku, ali zato ima mostove. Kroz Vršac protiče potok Mesić, izuzetno mali, ali na njemu je izgrađeno ukupno 14 mostova, od pomenutih 17.

1830-1313151026-8359-img_3201

Većina ovih prelepih građevina, čak četrnaest, sazidana je pre skoro dva veka preko plitkog potoka Mesić, koji u dužini od četiri kilometra prolazi kroz gradske ulice i bašte. Iako su stari, i dalje izgledaju skoro isto. Neki su zbog saobraćaja morali biti rekonstruisani, ali većina je ostala ista i predstavlja pravo oličenje nekadašnjeg vremena.

O izgradnji vršačkih mostova malo se zna, jer ne postoji mnogo pisanih tragova o tim neimarskim radovima. Jedino do čega su lokalni istoričari došli su zabeleške u kojima se kaže da je 1852. godine izgrađeno sedam mostova odjednom. To su, pretpostavlja se, oni u Ulici Patrijarha Rajačića, jer ih u tom paorskom kraju grada ima upravo toliko. A na još jednom stilski vrednom mostu u Zmaj Jovinoj ulici na kovanoj ogradi stoji tabla, koja svedoči da je on podignut 1882. godine.

grad sa 17 mostova

Most u Zmaj Jovinoj traje od 1882. godine/ Foto: J. Danilović/ Politika

Nesumnjivo najlepši od svih je OVAJ most

Od svih mostova, izdvaja se most kod Male crkve, koji je podignut krajem 19. veka i obiluje elementima secesije. On je najlepši, ali i najfrekventniji vršački most, koji moraju da pređu svi koji u taj grad dolaze iz pravca Beograda. Njegova specifičnost je i u tome što se nalazi u ulici koja ima dva imena – do mosta se zove Ulica Drugi oktobar, a od mosta Dvorska.

grad sa 17 mostova

Najlepši vršački most je kod Male crkve/ Foto: J. Danilović/Politika

Kako navode iz Gradskog muzeja Vršac, prvo su iz potrebe nicali privremeni drveni i gvozdeni mostovi, a onda su ih zamenili stabilnim kamenim mostovima, koji i danas, dva veka kasnije, imaju upotrebnu vrednost.

grad sa 17 mostova

Mostovi građeni za fijakere/Foto: J. Danilović/Politika

Oni, međutim, nisu bili predviđeni da preko njih prelaze autobusi, kamioni i teške poljoprivredne mašine, jer u vreme kada su građeni ta vozila nisu ni postojala. Zato su poslednjih decenija Vrščani morali da ih ojačaju i asfaltiraju, a neke, poput onih u Ulici Bore Kostića i kod Poljoprivredne škole, zamene novim mostovima.

Zbog nedovoljne širine u pojedinim delovima grada preko mosta ne mogu da prođu dva automobila istovremeno, dok u paorskom kraju, iz istog razloga, vlasnici teških mašina moraju zaobilaznim putem da idu do kuća. Mostovi, inače, nisu duži od 15 metara.

grad sa 17 mostova

Turisti koji posećuju Vršac,kako strani tako i domaći, ne mogu a da ne prođu preko nekog vršačkg mosta, a slikanje na njima je nezaobilazno. Pažnju privlači arhitektura i sama konstrukcija mosta, koja je ostala upečatljiva i nepromenjena vekovima.

grad sa 17 mostova

Iako su stari, mostovi i dalje izgledaju skoro isto. Neki su zbog saobraćaja morali biti rekonstruisani, ali većina je ostala ista i predstavlja pravo oličenje nekadašnjeg vremena. Svaki most lep je na svoj način i nosi neku svoju priču.

Izvor: Južni Banat, Opanak.rs

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s